دلتنگی
دلگویه ها و درد دلهای خودمانی 
قالب وبلاگ
نويسندگان


بسم الله الرحمن الرحیم

                   ﴿وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الاْ َرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ﴾       «آیه 105، انبیاء»

 

انتظار یعنی قانع نشدن و قبول نکردن وضع موجود زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب که مسلم است این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا، حضرت حجة ابن الحسن مهدی صاحب الزمان (ارواح ناله الفداء) تحقق پیدا خواهد کرد.   (مقام معظم رهبری)

 

در آستانه طلوع یکهزار و یکصد و هفتاد و چهارمین سالگرد آغاز امامت آخرین حجت خدا و آمال و آرزوی همه پیامبران الهی، منجی عالم بشریت، یعنی مولایمان آقا امام زمان علیه السلام، جهان شاهد تحول عمیق دیگری در زمینه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. تحولی که خاستگاهش انقلاب اسلامی ایران و راهبردش زمینه سازی برای ظهور «موعود موجود» یعنی آن مردی است که جهان بی صبرانه در انتظار تجلی عدالت او لحظه شماری می کند. او که امید است در آینده ای نه چندان دور، خورشید فروزانش از پشت ابرهای تیره و تار غیبت بیرون آمده و جهان را با وجود مبارک خویش نورانی کرده و با نغمه دلنشین خویش فریاد (یا اهل العالم انا بقیة الله) را سر داده و قلب منتظران ظهورش، خاصه مستضعفان جهان را با امید و شادابی همراه می کند.

او می آید، تا انسان بتواند با درک جایگاه والای خویش در هستی و با تکیه بر او، قله های افتخار و شرف را فتح نموده و در مقابل بحران و فتنه های زمانه و نیز آلودگیهای اخلاقی، مقاومت ارزش آفرینی را از خود بروز دهد.

پس نمی توان فقط به دنبال عدالت بود، که باید به موازات آن در انتظار آن مرد عادل، جامع، کامل، رئوف و حکیم و فرزانه ای بود که با آمدنش عدالت، معنای حقیقی اش را  بازمی یابد.

نهم ربیع الاول، سر آغاز امامت امامی است که رسالتش، اتمام رسالت ناتمام همه انبیاء و اوصیاء و اولیاء الهی است. آن امام همامی که سعی دارد قلمرو زندگی انسان را در جهت درک مراتبی از عبودیت الهی، در راستای حیات طیبه تعریف کرده و جامعه مجروح جهانی را ( که در زیر فشار چکمه های سنگین ابر قدرت های فاسد شرق و غرب مجروح گردیده )، نجات دهد و با ظهور مقتدرانه و باشکوه خویش، آمال و آرزوهای پوشالی آنها را نقش بر آب کند. اینجاست که یاوران آن امام عزیز در بستر انقلاب اسلامی و با رویکرد انتظار و در جهت بیداری جهان، قصد دارند پرچم اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله را ابتدا در منطقه خاورمیانه و سپس بر بام جهان به احتراز درآورند.

قیام مردم فلسطین، تونس، مصر، لیبی, یمن، بحرین، و اخیرا عربستان، حکایت از پیام روحبخش انقلاب اسلامی ایران دارد که با هدف زمینه سازی برای ظهور آن منجی مهربان و منتقم، سعی دارد روح مقاومت در مقابل استکبار جهانی را در امت اسلام ارتقاء داده، تا تمامی ملت های تحت ستم فراعنه و نمرودهای زمانه، با الهام از روح متعالی اسلام، مردانه و جانانه و با مجاهدت و شهادت آگاهانه خویش، به مفهوم زندگی جانی دوباره دهند.

دشمن به شدت با روح انقلاب اسلامی، که متاثر از فرهنگ امامت و مهدویت است مخاصمه دارد: چرا که این انقلاب با داشتن ظرفیت و توانایی ویژه ( که متاثر از اندیشه اسلام ناب محمدی صل الله علیه و آله است ) قصد دارد در جهت مخدوش نمودن و حذف تمامی منافع استکبار و زدودن دست های آلوده او از منابع انسانی – اقتصادی ملت های تحت استضعاف، گام های بلند و اساسی را در راستای نجات انسان معاصر بردارد. اینجاست که استکبار سعی دارد با ایجاد فتنه و بحران در نظام اسلامی، حرکت و اهداف آن را با چالش های عدیده همراه سازد، ولی غافل از آنکه تا کنون این انقلاب توانسته است با زعامت رهبر فرزانه ای چون مقام معظم رهبری خاکریزهای دشمن را یکی پس از دیگری فتح کرده و در عرصه های علمی– فرهنگی– سیاسی- اجتماعی و اقتصادی، حرکت خویش را جهت رسیدن به قله های افتخار و شرف بیش از گذشته نظام داده و زمینه های رشد و صدور انقلاب اسلامی را بهتر و دقیق تر فراهم نماید.

حال که انقلاب اسلامی توانسته است در جهان معاصر، با رویکرد ولائی خویش  به عنوان یک جریان مستقل انقلابی هویت پویا، صادق و ظلم ستیز خود را نشان دهد، مناسب است در آستانه سی و چهارمین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی، مبتنی بر مبانی فرهنگ انتظار و مهدویت (که روح انقلاب اسلامی است) و در راستای منویات بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران و نیز مقام معظم رهبری، ضمن ارزیابی نقادانه  انقلاب اسلامی درمدت 33 سال گذشته و نیز آسیب شناسی دقیق آن بمنظور دست یابی به اهداف والای انقلاب، اقدامات لازم و اساسی را انجام دهیم. بدیهی است جهت تحقق این امر مهم باید به نکات اساسی توجه شود، تا نظام اسلامی بتواند در چارچوب مبانی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله (که همان فرهنگ ناب انتظار و مهدویت است )  پس از تثبیت ماهیت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، دولت اسلامی را ترمیم و بالاخره جامعه اسلامی را (که همان جامعه خالص مهدوی است) تشکیل و هویت آن را در جهت درک مراتبی  از حیات طیبه تحلیل و تعریف نماید  تا بیداری اسلامی بتواند در بستر وحدت مسلمین، حرکت خود را با الهام از نظام ولائی جمهوری اسلامی بهتر و دقیق تر از گذشته ساماندهی و سازماندهی نموده و نقش بالنده و ارزش آفرینی در نهضت جهانی اسلام داشته باشد.

نکات مربوطه را می توان در ساحت های گوناگون بیان کرد که عبارتند از :

1 – ساحت فرهنگی و تربیتی

الف – باید فرهنگ مهدویت را که از ظرفیت گسترده ای برخوردار است و می تواند روح حاکم به فرهنگ عمومی کشور باشد  به صورت مستند، اصیل، جامع و کامل تعریف نمود و از گزند قرائت های ناصحیح نجات یابد  تا در پرتو قرائت صحیح و دقیق آن بتوا ن با موضع گیری مناسب، تمام روابط فردی و اجتماعی انسان را در عرصه های مختلف فرهنگی – سیاسی – اجتماعی – اقتصادی و حتی زیست محیطی مدیریت ولائی نمود و این نکته بسیار مهم و دقیقی است که می تواند زمینه رویش سالم و سریع جامعه را در جهت ارتقاء سطح معرفت و انس به امام زمان علیه السلام و نیز آشنائی امت با تکالیف عصر غیبت به صورت جامع و کامل هموار نمود.

ب – تعریف، تولید و رشد علمی جامعه در راستای مبانی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم، گام موثری است که می تواند تحول بنیادین در مراکز علمی، خاصه دانشگاه را پدید آورد، زیرا تنها راه اسلامی شدن دانشگاه ، اسلامی کردن علم است . و این  اقدام جز با بهره گیری از چشمه فیاض امامت و مهدویت،  امکان پذیر نیست. لذا تعریف،  هدف،  قلمرو و هویت علم و در یک کلمه تبیین فلسفه علم در بستر مبانی  اسلام ولائی می تواند مقدمه موجه و اصیلی، جهت ایجاد تغییرات بنیادین در مجموعه علوم ، خاصه علوم انسانی باشد .

ج – باید فعالیت های مهدوی در کشور در ساحت های مختلف ساماندهی و سازماندهی جدید شود و این مسئله پس از انجام یک آسیب شناسی دقیق می تواند به صورت یک حرکت اساسی حقیقت خود را آشکار نماید .

اگر فرهنگ مهدویت می تواند روح حاکم بر تمامی موضوعات فرهنگی در کشور باشد ( که می تواند ) پس باید در تمامی مسائل فرهنگی، جای پای فعال آن را ببینیم .

مهدویت، فرهنگ متعالی و ارزشمندی که می تواند ضمن پالایش فرهنگ ها ، به آنها جهت داده و نظام اجتماعی را بر اساس آن جهت واحد،  راهبری نماید .

لذا تسویه و پالایش فعالیت های مهدوی، گامی است در جهت رشد کیفی جامعه، به ویژه وقتیکه این فعالیت ها در یک مجموعه نظام مند به یک انسجام درونی برسد و در این رابطه مناسب است نهادها و موسسات فرهنگی – پژوهشی که با هدف تبیین فرهنگ مهدوی فعالیت خویش را تعریف می کنند، در یک چار چوب واحد فعالیت های مشترکی را با یکدیگر داشته باشند. بدیهی است این اقدام می تواند اولا جلوی فعالیت های موازی را بگیرد و ثانیا در مصرف بودجه صرفه جویی نماید و ثالثا در یک قلمرو گسترده تری این فرهنگ ترویج شود.

د – اساتید و معلمان مدارس و دانشگاه های کشور باید نسبت به ارتقاء سطح معرفت و انس خویش نسبت به مقوله امام زمان علیه السلام و امامت و مهدویت و درک نسبت و رابطه  خود در نظام تربیتی کشور با حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف، تمامی استعداد و توان خویش را در جهت تولید ایده و تدوین برنامه های علمی و فرهنگی بکار گرفته و نیز با تربیت و تولید نیروی انسانی باانگیزه و کار آمد ، زمینه ای را مهیا نماید، تا نظام اسلامی بتواند با سازماندهی مطلوب این نیرو، جهت دستیابی به اهداف انقلاب، اقدامات بایسته و شایسته را انجام دهد .

2 – ساحت هنری

الف – هنر بنا به فرمایش و تاکید مقام معظم رهبری می تواند عامل موثری در جهت تبیین ارزش ها به جامعه باشد و مسئولان هنری کشور باید با بازنگری در مبانی هنر جاری، اقدامات ویژه ای را در ارتباط با تدوین فلسفه هنر اسلامی با رویکرد مهدوی ( هنر ولائی ) دنبال نمایند. چون باید در نظام اسلامی، نگاه به مقوله هنر هم در ساختار و هم در محتوا مستند به مبانی اسلام باشد و این وقتی محقق می شود، که در این راستا ارتباط ولایت معصومین علیهم السلام با مقوله هنر تعریف و تبیین شود . لذا با برگزاری همایش ها علمی و نشست های کارشناسی در این زمینه می توان اولا صاحب نظران و مسئولان هنر را به یک نگاه  نسبتا مشترک رساند و ثانیا در صورت تدوین فلسفه هنر ولائی ( مبتنی بر مبانی امامت و ولایت ) می توان جهت عینیت بخشیدن به گزاره های فرهنگی در بین آحاد جامعه، تسهیلات لازم و مفیدی را مهیا نماید . چرا که  هنر ولائی از ظرفیت عظیم توحیدی برخوردار است که می تواند به راحتی با فطرت انسان ارتباط معقول برقرار کرده و به او کمک کند، که در هر موقعیتی با درک فاصله بین آنچه که ( هست )  و آنچه که ( باید باشد )، تحول مستمر خویش را از ( بودن )  به ( شدن الهی )  مدیریت نماید.

ب – بازنگری درنگاه به هنر و هنرمند با رویکرد مهدوی باید از دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه آغاز و تا دوره دانشگاه استمرار داشته باشد و انگیزه ای را در هنرمند نسبت به مقوله هنر ایجاد کند که او به رویش مستمر خویش و جامعه بیندیشد. بدیهی است که در صورت تغییر نگاه جامعه به مقوله هنر می توان شاهد تحول عمیق و شگرفی درمراکز هنری بود . چه اینکه وقتی نگاه هنرمند به خودش و جامعه و جایگاهی که در کل هستی دارد از تغییرات اساسی و بنیادی برخوردار باشد، می تواند متعهدانه و عاشقانه و  واقع بینانه در جهت اصلاح و ارتقاء جامعه، در راستای ظهور و حاکمیت امام معصوم علیه السلام، گام های بلند و اساسی را بر دارد.

ه- حرکت به سوی تغییر رویکرد هنر در کشور ( از هنر سکولار به هنر ولائی ) باید به تدریج پدید آید و در این رابطه مناسب است تمامی نهادهای فرهنگی و هنری و علمی کشور، جهت تولید ( فلسفه هنر ولائی )  و تربیت نیروی هنرمند مبتنی بر مبانی فلسفه فوق و ایجاد انگیزه در تولید کنندگان آثار هنری، خاصه در بخش تولید فیلم و سریال در همه رسانه ها ، به ویژه در رسانه ملی، به آرامی مقوله هنر را از ( هویت ابزاری که از آثار هنر سکولار و لائیک است ) نجات داده و با لحاظ یک ( هویت متعالی ) در امتداد نگاه ولی خدا به هستی ، به تدریج حرکت ارزش آفرینی را آغاز نماید، تا هنرمندان خاصه کارگردانان و تهیه کنندگان هنری، حرکت در این راه را  یک جهاد فی سبیل الله فرض کرده و با همتی بلند حجاب ها و موانع  را کنار زده تا هنر ولائی امکان یابد تا جامعه را با فهم و درایت توحیدی همراه سازد.

3 – ساحت اقتصادی  

الف -  معیشت مردم در صورتیکه در بستر انقلاب اسلامی، به صورت متعادل ساماندهی شود، می تواند زمینه مطلوبی را جهت گسترش و ارتقاء فرهنگ مهدوی در جامعه پدیدار سازد. و این وقتی امکان پذیر است، که اولا بدنه کارشناسی نظام اسلامی باور کند، که اسلام منابع لازم جهت ایجاد رفتار متعادل اقتصادی در جامعه را در اختیار دارد و می تواند جهت ایجاد جامعه بالنده اقتصادی مستند به منابع اصیل خود برنامه ریزی نماید و ثانیا در سال جاری که مقام معظم رهبری بهینه سازی تولید ملی را مبنا برای ایجاد تحول اقتصادی قرار دادند، فرصت خوبی است تا پژوهشگران اقتصادی بر مبنای ( اقتصاد ولائی  در عصر غیبت ) حرکت بالنده ای را آغاز کنند، تا این حرکت بتواند با تربیت نیروی انسانی ورزیده و با انگیزه، در جهت ارتقاء سطح کیفیت، هم زودتر کشور را به بالندگی سوق داده و هم قدرت مقاومت نظام در مقابل تحریم های دشمن را ارتقاء دهد.

ب- با توجه به هجمه اقتصادی دشمن به ام القرای انقلاب اسلامی، فرصت خوبی است تا برای همیشه با تدوین طرح جامع اقتصاد ولائی مبتنی بر درک واقع بینانه از شرایط اقتصادی داخل و خارج از کشور و هم سو با اهداف انقلاب اسلامی، حرکت بنیادینی آغاز شود، تا اولا اهداف چشم انداز 20 ساله زودتر عینیت باید و ثانیا چشم انداز اقتصادی آینده انقلاب اسلامی و به تبع آن نهضت بیداری اسلامی ترسیم شود و حرکت با نشاط انقلاب اسلامی با تکیه بر اقتصاد ولائی بتواند منشاء برکاتی در جهان، در راستای نفی نظام سلطه باشد.

ج- طرح اقتصاد مقاومتی (که اخیرا مقام معظم رهبری ارائه فرمودند) حرکتی است بجا و اصیل، که می تواند    تحریم های اخیر دشمن را با چالش های عدیده همراه سازد. این طرح از ظرفیتی برخوردار است که اگر با اندیشه ناب مهدوی غنی سازی شود، می تواند مبتنی بر اسلام ناب محمدی (صل الله علیه و آله و سلم) فرهنگ اقتصاد ولایی را در متن جامعه نهادینه نماید. لذا آموزش اقتصاد اسلامی با رویکرد ولایی مهدوی، حرکتی است که می تواند انقلاب اسلامی را در مقابل هجمه عمومی دشمن، در عرصه های گوناگون واکسینه نماید.

4 – ساحت سیاسی

التزام عملی به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زندگی و تعاملات اجتماعی، می تواند جامعه را از گزند جریانهای انحرافی نجات دهد. هر چه استقامت امت در جهت اطاعت از منویات نائب امام زمان علیه السلام جدی تر باشد، یاس و ناامیدی در دشمنی که تا بن  دندان مسلح است، بیشتر و بیشتر می شود .

2 – حکومت اسلامی سقف سنگینی است که نیاز به پایه های قطور و محکمی دارد. منویات مقام معظم رهبری باید در جامعه عینیت پیدا کند و آن وقتی است که نیروی انسانی آماده به خدمت تربیت شده باشد . انقلاب بهترین نیروهای خویش را (که با هویت ولایی زندگیشان را تعریف کرده بودند) در مبارزه با دشمن، از دست داده و جایگزین کردن این نیرو باید با افرادی باشد که به هدف نهایی انقلاب اسلامی که ( زمینه سازی برای ظهور است ) ایمان داشته باشند .

که این ایمان، مقدمه رشد و بالندگی انقلاب اسلامی را در بر دارد. زیرا می تواند از حداقل امکانات ، حداکثر بهره برداری را در عرصه های مختلف، خاصه عرصه فرهنگی و سیاسی در جهان معاصر داشته باشد . لذا باید با جدیت تمام در جهت تربیت نیروی انسانی که بتواند بار انقلاب اسلامی را بر دوش کشد فعالانه تلاش نمود.

3 – ارتقاء سطح بصیرت در همه ساحت ها ، خاصه ساحت سیاسی یکی از وظایف مسئولان تربیتی و آموزشی جامعه است تا طلاب ، دانشجویان و دانش آموزان و دیگر اقشار جامعه بتوانند بصورت شفاف؛ مبانی و معیارهای سیاسی آشنا شوند، که این مسئله در سایه فرهنگ ناب امامت و مهدویت، امکان پذیر است و می تواند زمینه اصلاح و ارتقای جامعه را در راستای تحقق اهداف مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی مهیا نماید . بدیهی است تمامی این ساحتها در زیر چتر مبانی تربیت و اخلاق مهدوی امکان پذیر است و می توانند هویت خویش را بهتر و دقیق تر تعریف نموده و در جهت درک اهداف مربوطه حرکت مطلوبی را داشته باشند.

از آنجا که انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور آن امام همام است، وظیفه دارد در عصر غیبت به وظیفه بنیادین خویش که تاسیس و ارتقاء جامعه منتظر است توجه جدی نماید و این رسالتی که بر دوش علما،فضلا و فرهیختگان تاریخ بوده و هست و مسلمانان و باید در ایام هفته وحدت همه مسلمانان به جد در جهت تاسیس این جامعه جهت ظهور حکومت جهانی واحد به امامت منجی عالم بشریت اقدامات لازم و رسائی را انجام دهند.

زیرا بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید پس از تثبیت انقلاب و نظام و دولت اسلامی، به دنبال جامعه اسلامی باشیم، تا اسلام بتواند از هویت خویش را در زندگی مردم نشان دهد و مردم نیز با مراتبی از حیات طیبه انس گیرند ، که این انس یعنی حرکت به سوی بالندگی، رشد انسان و جامعه انسانی .  پس باید روز نهم ربیع الاول را گرامی داریم و در این روز با عزمی راسخ، حرکت قانونمندی را در راستای ( تحول ولائی و مهدوی ) در جامعه آغاز کنیم ، تا انسان و جامعه انسانی بتواند در همه زمینها و ساحت ها، در جهت درک مراتبی از عبودیت الهی در راستای حیات طیبه، گام های روشن و اساسی را بردارد. و از خداوند بزرگ بخواهیم که ما را در این تصمیم در راستای ثابت قدم قرار دهد و این انقلاب را به انقلاب جهانی آقا امام زمان علیه السلام متصل بفرماید تا همین تلاش در جهت درک مدینه فاظله مهدوی در عصر غیبت مبتنی بر  رضایت و خشنودی آقا امام زمان علیه السلام، چشمان به جمال زیبا و نورانی آن عزیز در عصر ظهور نیز روشن شود.

 

 

                                                     والسلام و علیکم و رحمة الله

تاریخ: 01/11/1391مطابق با نهم ربیع الاول 1434

موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان علیه السلام

www.329.ir

www.329.ir@gmail.com

 

[ یکشنبه ۱ بهمن ۱۳٩۱ ] [ ٦:۱٤ ‎ب.ظ ] [ ج.جلیلی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دانشجوی کارشناسی ICT
صفحات اختصاصی
RSS Feed